Quote:
Oboch autorov by zrejme prekvapilo, keby zistili, že používame okná tak, akoby to boli dvere, toalety, akoby to bola obývacia izba, obývaciu izbu, akoby to boli toalety.
A čo na tom, že by ich to prekvapilo? Prijímateľovi diela môže byť ukradnuté, či autora diela niečo prekvapuje alebo neprekvapuje...
Záleží len na tom, čo prekvapuje alebo neprekvapuje samotného diváka. Postava autora je úplne irelevantná, podľa môjho presvedčenia ju pri vnímaní alebo hodnotení umeleckých diel netreba vôbec brať do úvahy.
Quote:
Inými slovami, prekvapilo by ich, že nerešpektujeme ich tvorivý zámer, ktorý nie je ničím externým (práve naopak; je to neoddeliteľná súčasť diela)
Nesúhlasím... (Ale rešpektujem, že Ty to vidíš inak...) Zámer autora nemôže byť nikdy ani len marginálnou súčasťou diela (v zmysle, že by poznanie autorského zámeru bolo nevyhnutné pre pochopenie alebo zhodnotenie diela), a už vôbec nie „neoddeliteľnou“ súčasťou
. Dielo, potom, ako je zverejnené, už je plne oslobodené od svojich autorov a ich domnelých zámerov.
Quote:
a tým znižujeme kvalitu svojho bývania.
To je subjektívny pohľad. Ak sa prijímateľ umeleckého diela rozhodne spávať v kuchynskom dreze, tancovať na stoloch a obedovať na toalete, pretože mu to prináša väčšiu radosť než konvenčné prijímanie umeleckého diela, treba to plne rešpektovať. Ide len o to, či bude mať prijímateľ dostatok
argumentov na podporu takto nekonvenčného vnímania diela, čím by dokázal, že nekonvenčným vnímaním dokáže z diela vyťažiť viac než konvenčným, ktoré trebárs zamýšľali aj samotní autori diela (čo však zamýšľali, je pre prijímateľa pravdaže irelevantné...
).
Preto som poslal link na
zoznam argumentov podporujúcich tvrdenie, že
Vratné lahve sú vrcholné umelecké dielo. Autorov diel a ich zámery považujem za irelevantné, avšak za kľúčový považujem dostatok presvedčivých argumentov zo strany
prijímateľa umeleckého diela pre podporu práve takej, možno nečakanej interpretácie diela, ktorú prijímateľ preferuje.
Quote:
Samozrejme, autori by si mohli povedať, prečo nepoužívať dom aj takto, nech si s ním majiteľ robí, čo chce. Ale nech sa neskôr nesťažuje, ak si skokom z okna (ktoré používa ako dvere) zlomí nohu.
Presne tak... Je to prenechané na zodpovednosť prijímateľa umenia. Ak si zvolí nenáležitú, napríklad príliš povrchnú interpretáciu umeleckého diela (= skok z okna), nech sa potom prijímateľ umenia nečuduje, ak mu umenie neprináša želaný pôžitok a úžitok.
Tak napríklad Ty si (zhruba) povedal, že
Vratné lahve je primárne film o starom mužovi... Ja nesúhlasím, a vôbec ma nezaujíma, čo k tejto téme chcú povedať samotní autori filmu... Ich názor na film je rovnako platný ako môj alebo Tvoj – my všetci už iba pozeráme na
Vratné lahve ako na hotové dielo, plne oslobodené od pôvodných zámerov svojich autorov.
Takže ja tvrdím, že
Vratné lahve je film o nenaplnených želaniach. To je univerzálna a večná téma, týkajúca sa divákov každého veku aj pohlavia. Univerzálnosť a večnosť zobrazovaných tém je samozrejme pre umenie prvým predpokladom najvyššej kvality, a
Vratné lahve ten predpoklad spĺňajú...
Quote:
Späť k filmu. Film obsahuje isté indície, prostredníctvom ktorých nám autor "ukazuje", ako umelecké dielo správne vnímať
Táto línia Tvojho uvažovania sa mi už viac páči.
Ak už dielo niečo naozaj
obsahuje, vtedy sa to už nedá vyhlásiť za irelevantné a skutočne sa tým treba zaoberať. Otázka však samozrejme bude, či sa jednotliví prijímatelia umeleckého diela zhodnú v tom, aké konkrétne indície dielo obsahuje a či tam vôbec sú...
Quote:
(tieto indície sú materiálnym vyjadrením autorského zámeru, ktorý sa tak stáva súčasťou diela).
Rozhodne nie! Isteže je celé dielo výsledkom autorského zámeru, ale samotný autorský zámer je irelevantný. Rozhodujúce je len to, čo je
naozaj obsiahnuté v samotnom diele. Totiž zámery autora môžu byť často v úplnom protiklade s tým, čo vytvorí naozaj... Kolumbov zámer bol doplaviť sa do Indie a namiesto toho objavil Ameriku, kde ešte aj omylom obyvateľov nazval „Indiáni“, lebo si myslel, že je v Indii. (Z čoho dodnes v angličtine pramení problém, že slovo
Ind a
Indián je to isté =
Indian.)
Takže znova: zámery autorov sú pre pochopenie a hodnotenie umeleckých diel celkom irelevantné. Môžu
pomôcť pri vnímaní diela, ale nie sú nevyhnutné a rozhodne je každý kritik oprávnený pri zhodnotení umeleckého diela autorské zámery ako celok odignorovať. Kritik sa má zamerať len na to, čo dielo
naozaj vypovedá.
Quote:
Hovorí nám nejaká indícia vo filme Vratné lahve, že Tkaloun je, alebo by mohol byť, tajným agentom? Áno? Nie?
Podľa mňa nie...
Quote:
Problém je ten, že táto indícia je nekonzistentná s inými správnejšími indíciami.
Presne tak, tu sa zhodujeme. A tu by som si dovolil tvrdiť, že moja interpretácia, že film
Vratné lahve je primárne film o nenaplnených želaniach, a až sekundárne film o starnúcom mužovi, sa bude dať podporiť presvedčivejšími argumentmi než iné interpretácie.
Quote:
Prekvapilo by Svěrákovcov, keby som [...]
Ťažko povedať, ale to už je práve irelevantné... Prečo by diváka Jožka Mrkvičku malo zaujímať, čo by prekvapilo alebo neprekvapilo Svěrákovcov? Vari sa Svěrákovci zaujímajú konkrétne o Jožka Mrkvičku, čo by prekvapilo alebo neprekvapilo práve jeho?
Nie, každý má svoje vlastné starosti... Svěrákovci sa snažia nakrútiť čo najlepší film a neriadia sa pritom podľa konkrétnych divákov A, B, C, D. Jožko Mrkvička má zasa záujem na tom, aby neoľutoval, že na film išiel do kina alebo zabíja čas jeho pozeraním na notebooku. Či by Svěrákovcov reakcie Jožka Mrkvičku prekvapili alebo neprekvapili, môže byť Mrkvičkovi srdečne jedno. A dobre robí!
Tak, sorry za dĺžku (veľmi rýchlo píšem...), toto som len narýchlo zosmolil medzi dvoma prácami, dnes som ani len nemal čas ísť na obed... Dúfam, že Ťa neuráža, že tak vehementne zastávam názory v protiklade s Tvojimi, nerobím to preto, len aby som Ti oponoval, ale jednoducho píšem svoje názory, ktoré zastávam už veľa rokov...